DOC Kaas
Klant
DOC Kaas is een Nederlandse kaasproducent. De coöperatieve onderneming – opgericht in 1895 – produceert jaarlijks op twee productielocaties in Hoogeveen Nederlandse kaas die wereldwijd wordt afgezet. De bron van deze kaas, ongeveer 1 miljard liter melk, wordt geleverd door leden-melkveehouders. DOC Kaas heeft ongeveer 230 medewerkers.
DOC Kaas is op 1 april 2016 gefuseerd met de Duitse zuivelonderneming DMK GROUP. Daarmee is de onderneming DOC Kaas B.V. een dochteronderneming geworden van DMK en is de coöperatie DOC Kaas B.A. mede-eigenaar van DMK.
In de Benelux, Frankrijk, United Kingdom en Scandinavië is DOC Dairy Partners B.V. – eveneens een dochteronderneming van DMK – verantwoordelijk voor de afzet aan retail, foodservice en industriële afnemers. Zowel onder het eigen handelsmerk Dutch Original Cheese als onder private label. DOC Dairy Partners levert naast kaas een breed assortiment andere zuivelproducten van DMK.
Achtergrond
Na de overname van het voormalige Cheesepartners door DOC Kaas, is er voor gekozen om de organisatie als ‘stand alone’ in stand te houden.
Dit heeft als consequentie gehad dat men in Huizen geruime tijd vanuit ‘wij’ en ’zij’ heeft gedacht. De strategie die men heeft ontwikkeld is gecommuniceerd (mei 2013) maar deze is niet direct geaccepteerd.
Het ontbreken van de juiste competenties/referenties heeft ervoor gezorgd dat de strategie, voorwaartse integratie, toegevoegde waarde en nieuwe kanalen onvoldoende tot zijn recht is gekomen.
Mede omdat er te weinig ‘proof of the pudding’ zichtbaar was voor de medewerkers. DOC Kaas heeft tot december 2013 in een impasse gezeten. Met het uitblijven van duidelijkheid kwam er een excuus om terug te vallen in de oude rol als handelshuis.
Resultaat
Er is in de periode duidelijkheid gecreëerd wat betreft de structuur. Meer samenwerking met commercie in Hoogeveen en er zijn nieuwe kanalen en concepten geïnitieerd. Hierdoor is er meer inzicht en verbinding gekomen tussen DOC Cheese en DOC Kaas.
Door de sterke verschillen in kanaal bewerking ( Retail/BtB/Industrie) vergt dit voor elk kanaal een specifieke benadering. Deze is in jaarplannen vastgelegd en daar is uitvoering aan gegeven.